ایران رایانه تکنولوژی برتر

علت داغ شدن بیش از حد لپ تاپ

هنگام-گرم-شدن-بیش-از-حد-لپ-تاپ-چه-باید-کرد؟

اگر لپ‌تاپ شما بیش از حد گرم شود، احتمالاً این نشانه‌ها را دارد: فن‌هایی که با صدای بلند می‌چرخند که باعث داغ‌شدن لپ‌تاپ شما شده و نمی‌توان آن را روی پای خود استفاده کنید. هنگامی که اجزای کامپیوتر و لپ‌تاپ به دمای مشخصی رسیدند که معمولاً بالای 90 درجه سانتیگراد است، سیستم شروع به کاهش سرعت و عملکرد خود می‌کند.
اگر فقط کارهای معمولی انجام می‌دهید شاید متوجه تغییرات ایجاد شده نباشید. اما برای انجام کارهایی که به‌سرعت رایانه خود نیاز دارید، این کاهش سرعت می‌تواند مشکل‌ساز باشد.
داغ‌شدن بیش از حد لپ‌تاپ چیزی بیشتر از یک مشکل ساده است. اگر لپ‌تاپ شما بیش از حد داغ شود، می‌تواند عملکرد دستگاه شما را به همان طریق متوقف کند. دلیل این است که CPU که به‌عنوان «مغز» رایانه شما عمل می‌کند، و GPU (تراشه‌ای که گرافیک رایانه شما را کنترل می‌کند) نباید خیلی داغ شوند. اگر این پردازنده‌ها زیاد داغ شوند، برای همیشه تراشه‌ها آسیب می‌بینند یا خراب می‌شوند.

چرا لپ‌تاپ‌ها بیش از حد گرم می‌شوند

داغ‌شدن بیش از حد لپ‌تاپ به دلیل مشکلات سخت‌افزاری

خشک‌شدن خمیر CPU:خمیری مایع نزدیک به جامد است که بعد از مدتی خواص خود را از دست می‌دهد و به جامد تبدیل می‌شود این خمیر بین CPU و هیت‌سینک قرار دارد.
هیت‌سینک چیست؟ فلزی است که حرارت را به کناره‌های لب تاپ انتقال می‌دهد و فن این حرارت را دفع می‌کند.
خمیرcpu اگر مایع باشد سریعاً حرارت را به فلز هیت‌سینک انتقال می‌دهد و حرارت دفع می‌شود؛ ولی اگر خشک شود نمی‌تواند حرارت را دفع کند.

بررسی
تعمیر کارت گرافیک

چگونه بفهمیم ایراد از خمیر است یا نه؟

مواقعی که لپ‌تاپ خیلی حرارت تولید می‌کند یا سرعت فن بالاست و پایین نمی‌آید لب تاپ داغ شده و فن دارد تلاش می‌کند که دستگاه را خنک کند در این مواقع روی پره‌های فن و هیت‌سینک خاک نشسته و فن نمی‌تواند حرارت را از روی هیت‌سینک عبور دهد تا حرارت پایین بیاید در این مواقع خمیر سالم است.

وقتی دستگاه خیلی هنگ می‌کند؛ ولی داغ نمی‌شود مشکل چیست؟

در این مورد هم مشکل قطعاً  از خمیر CPU است.چرا؟
چون خمیر CPU جامد شده و حرارت را به هیت‌سینک انتقال نمی‌دهد. حرارت بین فلز و CPU باقی می‌ماند و نمی‌تواند به سمت فن انتقال دهد تا حرارت را دفع کند. این مشکل با سرویس دستگاه حل می‌شود.

چطور لپ تاپ خود را خنک نگه داریم

مشکل ram

با استفاده از نرم‌افزار mem test می‌توان متوجه شد که RAM سالم یا خراب است.

نرم‌افزار روی CD ریخته و boot می‌شود و بعد از 2 الی 5 ساعت RAM دستگاه را به طور کامل تست کرده و با دادن پیغام با رنگ‌های زیر از صحت یا خرابی رم خبر می‌دهد.

1.اگر پیغام قرمز باشد؛ یعنی واقعاً RAM خراب است.

2.اگر پیغام زرد باشد احتمال خرابی وجود دارد.

3 . اگر پیغام سبز باشد RAM کاملاً سالم است و علت را جای دیگر باید جستجو کرد.

مشکل hard

در این مورد نرم‌افزار head centeral را نصب‌کرده و به پارامترهای زیر توجه کنید.

health:

اگر گزینه health پایین باشد حتی یک درصد هارد دچار خرابی شده است و باید عوض شود؛ زیرا باعث هنگ کردن یا restart شدن دستگاه می‌شود.

بررسی
تعمیر لپ تاپ در کرج ،مرکز فوق تخصصی تعمیر لپ تاپ ایران رایانه تکنولوژی برتر

performance:

اگر این گزینه افت کرده باشد؛ یعنی کارایی هارد پایین آمده هارد سالم است؛ ولی ضعیف شده است.

قرارداشتن cd داخل لپ‌تاپ

به‌هیچ‌عنوان داخل لپ‌تاپ سی دی نباشد. وقتی از لپ‌تاپ استفاده می‌شود و با سی دی کار نداریم بعضی وقت‌ها بلافاصله اطلاعات سی دی داخل سی رام فراخوانی می‌شود و لپ‌تاپ هنگ می‌کند مخصوصاً اگر لنز دستگاه خراب باشد یا سی دی خش داشته باشد.

چطور لپ‌تاپ خود را خنک نگه داریم؟

 گرمای بیش از حد لپ‌تاپ یعنی به‌صورت عادی کار نمی‌کند. شما می‌توانید با استفاده از چند روش مختلف به خنک‌شدن آن کمک کنید. درحالی‌که همه روش‌ها برای همه سیستم‌ها کار نمی‌کنند، این مراحل می‌توانند به کاهش دمای رایانه شما کمک کنند و درعین‌حال عملکرد کلی را افزایش دهند.

فن‌ها را بررسی کنید

فن ها را بررسی کنید

یکی از راه‌هایی که بسیاری از لپ‌تاپ‌ها اجزای خود را خنک نگه می‌دارند، از طریق فن‌ها صورت می‌گیرد. راه‌حل این است که هوای خنک وارد شده و هوای گرم  از دستگاه دور شود. اما باگذشت زمان، گردوغبار روی فن‌ها جمع می‌شود و در نهایت توانایی آن‌ها را برای انتقال هوا به داخل و خارج از لپ‌تاپ را کاهش می‌دهد. فن‌ها مجبورند اضافه‌کار کنند، قطعات خنک نمی‌شوند، بنابراین دستگاه شما دریچه کنترل حرارت را فعال می‌کند، تا گرما را کاهش دهد.

در اولین قدم شما باید، دریچه‌های لپ‌تاپ خود را تمیز کنید. این روش می‌تواند به‌سرعت تعمیر لپ تاپ شما کمک کند تا دوباره خنک شود. اگر لپ‌تاپ شما هنوز داغ است و اگر شما در لپ‌تاپ به فن‌ها دسترسی دارید، می‌توانید از یک سشوار یا جاروبرقی استفاده کنید تا به‌آرامی گردوغبار را از روی فن از بین ببرید. اگر نمی‌دانید چگونه لپ‌تاپ خود را به‌درستی باز کنید، از یک آموزش آنلاین در مورد نحوه باز کردن مدل لپ‌تاپ شما وجود خواهد داشت.

سطح قرارگرفتن لپ‌تاپ

سطح قرار گرفتن لپ تاپ

لپ‌تاپ شما برای این که عملکرد درستی داشته باشد، باید روی یک  سطح صاف قرار بگیرد. اگر فن دارد، برای جریان هوا مفید است، وقتی لپ‌تاپ در چنین سطحی قرار می‌گیرد، گرما بهتر از بین می‌رود.

بررسی
علت روشن‌نشدن لپ‌تاپ

سطوح نرم و ناهموار مانند پتو، بالش یا فرش برای ازبین‌رفتن گرما خوب نیستند. سطوح نرم می‌توانند دریچه‌ها را مسدود کنند و توانایی فن‌ها را برای حرکت هوا در دستگاه شما را مختل کنند. این مواد همچنین گرما را دفع نمی‌کنند، و این به این معنی است که گرما در لپ‌تاپ شما جمع می‌شود.

به‌طورکلی، لپ‌تاپ خود را روی یک سطح سخت مانند میز، پیشخوان و… نگه دارید. همچنین می‌توانید لپ‌تاپ خود را روی پایه بگذارید یا از فن خنک‌کننده لپ‌تاپ برای کمک به جریان هوا استفاده کنید.

کار با سیستم را کمتر کنید

کار با سیستم را کمتر کنید

این موضوع طبیعی است که ما گاهی به سیستم خود فشار بیاوریم، به‌خصوص وقتی چندین کار را هم‌زمان انجام دهیم. روش‌های بالا معمولاً دستگاه شما را به طور طبیعی بهبود بخشد، پس ممکن است بتوانید برنامه‌های بیشتری را اجرا کنید. بااین‌حال، حتی با این روش‌های خنک‌کننده، لپ‌تاپ شما ممکن است نتواند تعداد زیادی از برنامه‌هایی را که در هر نقطه اجرا می‌کنید، مدیریت کند.

به‌عنوان‌مثال، اگر تعداد زیادی برگه گوگل را باز نگه می‌دارید، سعی کنید فقط برگه‌هایی را که واقعاً به آن‌ها نیاز دارید باز نگه دارید. اگر در حین کار نیازی ندارید که بازی خود را در پس‌زمینه اجرا کنید، آن را بسته نگه دارید. اگر می‌خواهید ویدئویی را ویرایش کنید، ولی  گرمای بیش از حد سیستم  باعث کاهش سرعت شده، سعی کنید همه برنامه‌ها را ببندید، به جز برنامه‌هایی که برای ویرایش ضروری هستند.

توجه به نحوه استفاده از لپ‌تاپتان می‌تواند تا حد زیادی به خنک نگه‌داشتن اجزای آن کمک کند، به‌خصوص هر چه مدت‌زمان بیشتری دستگاه خود را روشن نگه دارید

اشتراک گذاری مطلب در شبکه های اجتماعی:
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

در حال بارگیری کپچا پلاس ...

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مشاوره آنلاین