ایران رایانه تکنولوژی برتر

تعمیر کارت گرافیک

تعمیر کارت گرافیک

کارت گرافیک با نام انگلیسی Graphic Processing Unit : که به‌اختصار به آنGPU هم می‌گویند. یک ورودی محسوب می‌شود که تصاویر، گرافیک‌ها و فونت‌ها را روی نمایشگر یا خرجی نشان می‌دهد. از نام‌های دیگر این قطعه می‌توان به برد گرافیک، کارت نمایشگر، آداپتور گرافیک یا آداپتور نمایشگر و کارت ویدئو اشاره کرد. خرابی برای اکثر قطعات کامپیوتر ممکن است بروز بدهد متأسفانه  برد گرافیک هم از این  قاعده مستثنی نیست. هنگامی که کارت نمایشگر سیستم شما دچار مشکل می‌شود از طریق صفحه‌نمایش شما از این خرابی مطلع می‌شوید. هنگامی که شما با چنین مشکلاتی موجه می‌شوید اولین چیزی که به ذهنتان خواهد رسید قطعاً این است که به‌سلامت کارت گرافیک خود چک کرده و فکر تعویض یا تعمیر کارت گرافیک به سرتان می‌زند. ما در این مقاله قصد داریم که راجع به خرابی و تعمیرکارت نمایشگر توضیحاتی بدهیم و به این نکته بپردازیم که آیا gup اگر دچار مشکل شود قابل تعمیر است یا خیر؟ و همچنین برسی علت خرابی، راه‌حل‌های مناسب به هنگام بروز مشکل، ارائه خدمات تعمیر و همچنین هزینه آن توضیحات مناسب و کاربردی در اختیار شما قرار بدهیم.

اولین نشانه از خرابی کارت گرافیک بروز مشکل در تصویر نمایشگر است. همان‌طور که می‌دانید  GPU یکی از اجزای اصلی  سخت‌افزاری سیستم است و خرابی آن می‌تواند کامپیوتر شخصیتان را از کار بیندازد. زیرا هنگامی که برد گرافیک صدمه ببیند در نمایش اطلاعات تصویری بر روی صفحه خروجی نمایشگر دچار مشکل می‌شود.

بررسی
تعمیر لپتاپ در مارلیک و ملارد

 از عوامل اصلی تأثیرگذار در خرابی می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • تهویه نامناسب
  • فن‌های از کارافتاده
  • درایوهایی که قدیمی شده‌اند
  • منبع تغذیه نامناسب
  • خشک‌شدن خمیر سیلیکون و پد سیلیکون
  • خازن‌های آسیب‌دیده

 برخی از خطاهای انسانی نیز می‌تواند باعث خرابی کارت گرافیک شود که باید به آنها توجه داشت. از دلایل اصلی عدم نمایش تصویر بر روی نمایشگر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. بروز مشکل در قسمت برق آداپتور نمایشگر: در این حالت بایوس مادر برد را ریست می‌کنیم یا اینکه در قسمت تنظیمات بایوس تغییراتی ایجاد کنیم. برای اینکه بایوس را ریست کنیم باید باتری بایوس را برداشته.
  2. درست نبودن کابل HDMI: اگر این کابل دچار مشکل باشد ممکن است صفحه‌نمایش خروجی قادر به ساپورت خروجی نباشد در نتیجه توانایی نمایش تصویر را ندارد. حتی ممکن است نمایشگر ابتدا تصویر دهد سپس به هنگامی که ویندوز بالا آمد تصویر نمایشگر خاموش شود.
  3. درایو کارت گرافیک: از دیگر علت تصویر ندادن می‌تواند نصب نبودن درایو برای این کارت نمایشگر باشد.
  4. مشکلات فن: هنگام نصب باید به این نکته توجه داشت که سیم‌های قطعات دیگری که در کیس قرار دارند وارد فن نشوند چرا که به هنگان روشن‌شدن، باعث می‌شوند فن نتواند کار کند و این امر یک تهدید جدی برای سلامت کارکرد کارت نمایشگر سیستمتان است. هرچند که این امر در ارتباط با خروجی تصویر دخیل نیست؛ اما به هنگام نصب به این موردتوجه داشته باشید. تا نیاز به تعمیر کارت گرافیک پیدا نکنید.

علائم نشان‌دهنده لزوم تعمیر کارت گرافیک

از سری مشکلاتی که هنگام بروز این مشکل رخ می‌دهد: تغییر رنگ‌ها به‌گونه‌ای که رنگ‌ها به حالت غیرطبیعی روی نمایشگر دیده می‌شوند. تصاویر دچار مشکل می‌شود و ظاهرشان تغییر می‌کند. مثلاً ممکن است در تصاویر سه‌بعدی مدل‌ها دچار کشیدگی شوند و نویزهایی هم روی صفحه‌نمایش نشان مشاهده می‌شود. همچنین ممکن است سیستم هنگ کرده و صفحه مرگ یا همان صفحه آبی را به هنگام بازی‌کردن یا فیلم دیدن نمایش دهد. اگر این مشکل ادامه‌دار شود باگذشت زمان می‌تواند به قطعات دیگر سیستم صدمه بزند. به‌این‌علت است که توصیه می‌شود اگر GPU دچار مشکل شد سریعاً مشکل را رفع کنید و از موارد دیگری که نشان‌دهنده این هستند که تعمیر کارت نمایشگر نیاز است:

  • بلند بودن صدای فن: برد گرافیک هم مانند CPU دارای فن است.وقتی که سیستم شما در حال اجرای یک نرم‌افزار است تا مدل‌های گرافیکی بعد دار را طراحی کند و یا هنگام بوت ممکن است که صدای بلندی سیستم به گوشتان برسد که علت ایجاد چنین صدایی می‌تواند از فن سیستمتان باشد که وظیفه خنک‌سازی بهتر سیستم را برعهده دارد که اگر صدای بلند از فن خنک‌کننده کارت GPU باشد می‌تواند نشان‌دهنده خرابی کارت گرافیک باشد.
  • هنگ کردن و کرش درایو: گاهی اوقات هنگامی که مشغول کار با سیستمتان هستید ممکن است به طور ناگهانی صفحهٔ سیاه‌رنگ ویندوز نمایش داده شود. این امر نشان‌دهنده این است که درایو کارت نمایشگر صدمه‌دیده و سیستم ریست می‌شود. اگر این اتفاق بیفتد سیستم شما خراب نمی‌شود؛ اما در صورت تکرار این کار می‌تواند برایتان ناخوشایند باشد.
  • صفحه سیاه: هنگامی که خرابی کارت نمایشگر و آسیب زیاد باشد شما با یک صفحه سیاه‌رنگ بر روی نمایشگر مواجه می‌شوید. در این حالت برای اینکه مطمئن شوید که مشکل از نمایشگر گرافیک است یا نه می‌توانید از نوع انبرد آن استفاده کنید که مطلع شوید مشکل از کدام قسمت است و تعمیر کارت نمایشگر نیاز است یا نه زیرا در این حالت ممکن است مانیتور آسیب‌دیده باشد.
بررسی
معرفی انواع کارت گرافیک و ویژگی های آنها

هزینه تعمیر کارت گرافیک

تعمیر برد گرافیک بسته به اینکه چه مشکلی دارد می‌تواند خیلی سخت و پیچیده و همچنین پرهزینه باشد یا بالعکس آن و کم‌هزینه باشد که در اکثر مواقع از لحاظ اقتصادی این کار به‌صرفه نبوده و ترجیح می‌دهیم که آداپتور نمایشگر جدیدی تهیه کنید. برای حل مشکلات این قطعه روش‌های زیادی مطرح شده است؛ ولی گاهی ممکن است این مشکلات موقت بوده و بعد از گذشت زمان کوتاهی به حالت اولیه خود باز می‌گردد. یک روش تضمینی برای تعمیر وجود دارد و آن هم BGA است که به آن ریبال (Reball)هم می‌گویند.با این روش قطعه آسیب‌دیده مانند کارخانه تعمیر می‌شود. باید این نکته هم در نظر داشته باشیم که ماشین‌های ریبال قدیمی که درصد خطای بالایی دارند ممکن است باعث خرابی برد شوند و به‌جای تعمیر قطعه به آسیب جدی وارد می‌کنند.

جمع‌بندی مطالب

نسبت به توضیحات داده شده راجع به GPU با مشاهده مشکلات نمایشگر می‌توان حدس زد که مشکل اصلی از کجاست. پس از اینکه همراه با تست  مانیتور متوجه شدید که مشکل از برد گرافیک است نه مانیتور بهتر است که سریع اقدام به حل مشکل کرده چرا که خرابی این قطعه می‌تواند به دیگر قطعات سیستم آسیب برساند و برای اینکه این قطعه عمر مفید بیشتری داشته باشد، بهتر است مواردی را رعایت کنید و سعی داشته باشید که فن این قطعه از سیستم به‌درستی کار کند.

اشتراک گذاری مطلب در شبکه های اجتماعی:
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

در حال بارگیری کپچا پلاس ...

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مشاوره آنلاین